Szczególnie lubiani są ludzie, którzy umieją dobrze słuchać. Jest to bardzo cenna umiejętność, która pomaga zarówno w życiu osobistym jak i w biznesie.
Ludzie najbardziej interesują się sobą i najbardziej lubią, gdy rozmówca interesuje się ich sprawami. Dale Carnegie pisze o dziewczynie, która czuła się zawstydzona, gdyż nie stać ją było na modne stroje. Znalazła sposób aby odwrócić uwagę od siebie i w rozmowie z chłopcami, którzy prosili ją do tańca, kierowała rozmowę na ich temat, zadawała pytania, interesowała się ich życiem. Okazało się, że mimo nieciekawych strojów, dziewczyna zdobyła sobie opinię najsympatyczniejszej.
Skupianie się na rozmówcy jest też sposobem na ograniczenie stresu związanego z sytuacją. Często osoby nieśmiałe mają problemy z reakcją stresową, gdyż nadmiernie koncentrują się na sobie. Sposobem rozwiązania problemu jest skupienie się na rozmówcy.
Umiejętność słuchania jest niezmiernie ważna w biznesie, gdyż znając potrzeby klienta można łatwiej zaproponować mu odpowiedni produkt lub zachęcić do zakupu, wysuwając argumenty, które będą dla danej osoby ważne.
Zasady dobrego słuchania:
- skoncentruj się na rozmówcy – zwracaj uwagę na słowa, ale także na brzmienie głosu, mimikę, gestykulację, układ ciała
- daj rozmówcy poznać że go rozumiesz – powtarzaj od czasu do czasu własnymi słowami to, co usłyszałeś lub sens tego co zostało powiedziane
- nie oceniaj
- nie dawaj rad – rady, nawet dane w dobrej wierze, zwykle ograniczają swobodę wypowiedzi drugiej osoby i przeszkadzają mówiącemu w pełnym wyrażaniu istotnych treści
Na czym polega dobra komunikacja
Konstruktywne słuchanie
- koncentruj się na rozmówcy, w sensie fizycznym, umysłowym i emocjonalnym
- potwierdzaj, że słuchasz
- zachęcaj do odpowiedzi przez zadawanie pytań otwartych
- szanuj odrębność i prywatność rozmówcy
- akceptuj uczucia i myśli drugiej osoby
Parafraza
polega na wypowiadaniu swoimi słowami tego, co przed chwilą powiedział rozmówca:
„Mówiłeś przed chwilą, że ….”
Klaryfikacja
kontynuacja parafrazy
podsumowanie tego, co powiedział rozmówca, wniosek płynący z jego wypowiedzi:
„czy to znaczy, że ….”
Pytania otwarte
- nie mają charakteru sugerującego np. „na pewno podobał ci się ten film”
- nie można na nie odpowiedzieć prostym Tak lub Nie
- zaczynają się od słów: jaki, jaka, co np. jak się czujesz, co o tym myślisz
Informacja zwrotna – komunikaty typu JA
- komunikat typu JA mówi o tym, co ja czuję i myślę lub jak fakty wpływają na mnie. Np. „przestraszyłem się gdy głośno krzyknąłeś”
- nie zawiera ocen
- opisuje fakty i moje reakcje
- jest konkretna, opisowa
- jest osobista, zwiększa poziom zaufania
Tzw. informacje zwrotne są bardzo ważne w komunikacji i porozumieniu z drugą osobą, gdyż przekazujemy wprost drugiej osobie nasz punkt widzenia. Mówienie wprost, a nie dawanie do zrozumienia, znacznie ułatwia porozumienie.
Jednak informacje zwrotne muszą zawierać komunikaty typu JA.
przykład:
– Ty ciągle słuchasz radia głośni o 7 rano, jesteś egoistą i nie dajesz ludziom spać
– A ty, ciągle włączasz muzykę głośno od lat i jakoś ci to nie przeszkadza, jeszcze do tego tupiesz tak, że podłoga trzeszczy
Komunikanty typu TY prowokują do reakcji obronnych, gdyż rozmówca czuje się atakowany.
przykład:
– Przeszkadza mi głośno grające radio rano w niedzielę, chcę sobie dłużej pospać
– rozumiem ale rano jest moja ulubiona audycja a ja nie dosłyszę
– wystarczy zamknąć drzwi
5 odpowiedzi na “Zasady dobrego słuchania”
Małgosiu, jestem pod wrażeniem, naprawdę 🙂 masz piękne blogi: szata graficzna super (choć odcienie brązu na jednym z nich akurat mi najmniej odpowiadają), dobra treść, wartościowa. Gratulacje!
Dziękuję.
Które odcienie brązu? Pewnie chodzi o suche liście na blogu o informatyce. Już od dawna myślę, ze ta szata graficzna – raczej poetycka – nie pasuje do tematyki. Zapytałam Mirka Szmajdę w Klubie Internetowych Sprzedawców i dostałam analizę moich problemów. Jedna z uwag MS dotyczyła szaty graficznej, która nie pasuje do bloga o zagadnieniach komputerowych. Dlatego przestawilam ten motyw na blog o rozwoju osobistym – bo te poetyckie suche liście bardziej tu pasują.
Świetny artykuł. Poświęcanie uwagi drugiemu człowiekowi i aktywne słuchanie, to podstawa komunikacji międzyludzkiej.
Pozdrawiam
Genialny tekst. Podstawą skutecznego komunikowania się i prawdziwego dialogu jest własnie umiejętność słuchania. Świetny materiał. Gratuluję i dziękuję, że go zamieściłaś 🙂
Bardzo ciekawy artykuł – właściwie nie trzeba nic dodawać.
A tak w ogóle to gratuluję ciekawej strony!