Webinar na temat domen


Podstawowe rodzaje domen – zakończenia domen powstały w jakimś celu np. com commercial. Wiekszość jest stosowana nie zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Com nie koniecznie oznacza biznes

  • .com
  • .net
  • .org
  • .edu, .edu.pl, – google ufa stronom edukacyjny, te domeny są dobre pod SEO
  • .gov – dobre pod SEO
  • .info
  • .biz
  • .name
  • Domeny narodowe – domeny z końcówkami .pl
    • kombinacje domen globalnych i narodowych np. com.pl, .net.pl, gov.pl – niepotrzebnie wydłuża, ma same minusy, nie ma uzasadnienia
  • Regionalne: krakow.pl – przydatne do regionalnych biznesów
  • subdomeny = jeśli masz zarejestrowaną jakąś domenę  można dodać do niej subdomenę jako przedrostek.

Zasady opracowywania doskonałych domen

Zawsze domena jest kompromisem, nie ma doskonałej, każda ma wady.

końcówka .pl – 7 powodów dlaczego

  1. Najpopularniejsze
    1. najpopularniejsza w Polsce
    2. większość ludzi kojarzy to z domenami, np. starsi mogą nie wiedzieć że są inne rozszerzenia
    3. jak zapomni nazwę domeny to wpisze .pl
  2. Ryzyko promowania konkurencji
  3. Zaufanie – rozszerzenie .pl ma największe zaufanie zwyczajowo
  4. Polska .pl
    1. kojarzy się z polską
  5. Najdroższa – jeśli będziesz ja sprzedawał, najwięcej weźmiesz
  6. Prawo – jeśli ktos ma rozszerzenie .pl a ty masz net z tą samą nazwą możesz mieć kłopoty prawne. Słowa pospolitego nie można zastrzec.
  7. Grupa docelowa – niektórzy nie wiedzą że są inne rozszerzenia domen. Np. ludzie nieobeznani z internetem nie wiedzą o tym.

Domena czy subdomena

Lepsza jest domena niż subdomena

Wyjątki

  • jeśli budujesz markę na domenie – główny serwis na domenie a blog na subdomenie
  • kilka serwisów tematycznych na subdomenach – pozycjonersko wzmacniana jest domena główna
  • strony sprzedażowe na subdomenach jeśli masz wiele produktów, produkty na subdomenach
  • dowolność adresów – możesz dać taki wyraz jaki chcesz

Dlaczego subdomena jest gorsza

  • dłuższa od domeny
  • wygląda mniej profesjonalnie
  • trudniej ją zapamiętać

Unikaj subdomen na darmowych hostingach. Marki budujemy na swoich domenach a nie na cudzych domenach.

Domena bez polskich znaków

Nie jest to dobry pomysł. Powinny być ze słowami bez polskich znaków

  • Trzeba się zastanawiać jak wpisać.
  • Przy dyktowaniu trzeba powiedzieć że nie ma polskich znaków. Chyba że kupisz 2 domeny z polskimi znakami i bez
  • wygląda dziwnie np. www.zdblo.pl Czasami nie wiadomo o co chodzi np. lodz.pl
  • musisz mieć 2 domeny ze znakami i bez

Jest tyle możliwości zarejestrowania domen bez polskich znaków dlatego nie warto.

Twórz domeny z sensem

  1. Łatwo ją zapamiętać
  2. Taka domena coś mówi np. TajemniceDomen.pl – można się zorientować o co chodzi.

Takie domeny nie nadają się na markę.

Domeny 2-3 wyrazowe najlepiej nadają się na squeezepage lub na strony sprzedażowe, bo mają słowa kluczowe i wiadomo o co chodzi.

Domena łatwa do zapamietania

Ludzie zapamiętają, powiedzą innym. Mniejsze wydatki na marketing.

  1. możliwie krótka
  2. bez myślników – trudno ją dyktować
  3. unikaj zbędnych przedrostków – czy ma sens domena www.ilekarze.pl albo pralki24.pl. Jedynie przydatne gdy coś jest całodobowe np. Alma24.pl
  4. nie stosuj skrótów
  5. nie stosuj cyfr
  6. nie używaj trudnych wyrazów – np. aprowizacja, diureza – słowa nie znane powszechnie
  7. rejestruj rozszerzanie .pl

Jak sprawdzić rozpoznawalność?

Zapytać 10 znajomych podać domenę i za tydzień zapytać czy pomiatają. Jeśli na 10 osób 6 pamięta to jest to niezła domena.

Latwa do podyktowania

  1. krótka – chociaż nie zawsze np. dbpb.pl jest zła nie dobra do zapamiętania. Im dłuższa tym większe prawdopodobieństwo że ktoś źle zapisze
  2. z  sensem –
  3. bez polskich liter
  4. jednoznacznie brzmiąca – bez podobnie brzmiących np. cep.pl i ceb.pl – trzeba wyjaśniać że przez p
  5. bez cyfr – np. www. 3razytak.pl musisz powiedzieć że jest pisana cyfrą a nie słownie

Koniecznie zrób testy!!! Zadzwoń do znajomych, np. starszych, i podyktuj im.

Odpowiedni język

Np. dla mlodych moze być coolmuza.pl, dla trochę starszych dobramuzyka.pl, a dla starszych zloteprzeboje.pl

Dostosować do grupy docelowej.

Dla młodych jobmen.pl, dla starszych damyprace.pl

Nazwy obcojęzyczne mogą sprawiać kłopoty Polakom np. Leroy Merlin. Nie wiadomo jak podytkować. Jak ktoś nie zna angielskiego to nie wpadnie jak się to pisze.

Angielskie wyrazy to czasami świetny pomysł. Ale muszą być proste, jednoznaczne w wymowie i zapisie.

Długość domeny

Tak – długość ma znaczenie. Krótka lepsza od długiej.

  1. łatwo zapamiętać
  2. szybko się dyktuje
  3. lepiej wygląda
  4. łatwiej wpisać do przeglądarki
  5. lepsza do graficznego przedstawienia – łatwo zrobić logo

Domena z myślnikiem czy nie

Dlaczego domena z myślnikiem jest złym pomysłem.

  1. źle się dyktuje
  2. trudniej zapamiętać, trzeba zapamiętać gdzie są myślniki
  3. jest dłuższa – musisz mieć obie

Kiedy może być dobrym pomysłem

  1. może być czytelniejsza bo myślniki rozdzielają wyrazy
  2. lepsza pod pozycjonowanie – google ją łatwiej odczyta

Domeny pod pozycjonowanie, wyszukiwarkowe mają uzasadnienie.

Co robić?

  1. domanea 2-3 wyrazowa zarejstruj obie
  2. nie stosuj więcej niż 3 słowa
  3. jeśli z myślnikami lub bez jest juz zajęta nigdy nie rejestruj drugiego wariantu, chyba że to tylko domena pod pozycjonowanie. Możesz odkupić. Ale lepiej jest zarejestrować nową domenę. Wymyślenie nowej jest kwestią kreatywności.

Domena z myślnikami nie jest dobra na markę.

Z www czy bez www

Możesz używać tak lub tak. Ale musisz sie zdecydować na jedną.

  1. Google traktuje to jako 2 strony. Konsekwentnie używaj jedną.
  2. Rozpoznawalność nie mieszaj w głowie
  3. Www wydłuża – chyba że domena jest bardzo krótka warto dodać www

Domeny bez www lepiej się rzucają w oczy w wynikach wyszukiwania.

Cyfry w domenach

Zły pomysł.

  1. nie są jednoznaczne podczas dyktowania
  2. łączenie cyfr z wyrazami to nieporozumienie – niejednoznaczne, cyfry są slangowe. Domena nie ma być zabawna.
  3. cyfry ciężko zapamiętać

Kiedy cyfry są dobrym pomyslem – tylko w wyjątkowych przypadkach

  1. jedna lub 2 cyfry
  2. gdy liczba w domenie cos mówi: 1410.pl dla portalu historycznego, np. domena dla modelu danego wyrobu 307.pl czy peugeot307.pl, np. serial 4400.pl

Aliteracja i rym w domenach

Świetne rozwiązanie!

aliteracja to celowe powtórzenie jednakowych układów głoskowych np. to tu to tam.

Hasła i tagline najlepiej tworzyć wykorzystując rym i aliterację np. już w porządku mój żołądku.

Rym i aliteracja to doskonały pomysł na domeną, nazwę firmy, pseudonim artysty, hasło reklamowe. Dla umysłu jest ważne jak słowa brzmią niż jak wyglądają.

Słowa kluczowe w domenach

To zalezy czy to jest dobry pomysł.

kiedy dobra

  1. wiadomo co jest na stronie
  2. może być używana do budowania marki jeśli słowa pospolite są używane nie w ich podstawowym znaczeniu. Np. banany.pl nie zbuduje marki sklepu z bananami ale świetna na serwis np, z dowcipami. Dobre: home.pl  nazwa.pl (serwis z domenami), blackberry.pl, redbul.pl
  3. dobra pod pozycjonowanie
  4. dodatkowy ruch w serwisie – słowa pospolite bezpośrednie bo część ludzi wpisze taką nazwę, ale nie jest to dużo ludzi. Ludzie robią to coraz rzadziej.
  5. może uda ci się czasem zarobić

Na markę się nie nadaje.

Skróty i skrótowce

Zaletą jest to że są krótkie. Ale są trudne do zapamiętania i wymówienia i podyktowania.

www.cos.pl – nie wiadomo co to jest coś czy cosinus

Dobry jeśli skrót jest znany np. ufo, vip, polfa, amerbank, Cepelia lub Polmos.

Nowe wyrazy w domenach

Neologizmy, dźwiękonaśladowcze, abstrakcyjne. Bardzo dobry pomysł na domenę brandingową.

Zalety

  1. łatwo zarejestrować bo są wolne
  2. można opracować krótka nazwę
  3. łatwo zapamiętać
  4. można zbudować potężną markę

Wady

  1. brak słów kluczowych – nie pomoże w pozycjonowaniu
  2. nic nie mówi – nie wiadomo co jest w domenie
  3. nie da sie sprzedać, chyba że go spopularyzujesz

Zabawne nazwy

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Powinna byc lepiej zapamiętana. Niektórzy mogą nie zrozumieć dowcipu. Pamiętaj o grupie docelowej. Niektóre mogą sie źle kojarzyć.

  1. zdrobnienie
  2. ukryty zabawny sens np. niebiescy.pl,

Dla większości biznesów się nie sprawdzają. Ostrożnie z domenami do śmiechu.

W innych językach i w slangu

Trzeba uważać. W zagranicznym slangu możemy łatwo popełnić błąd.

Polski slang – czasem może to być dobry pomysł a czasem dobry.

twojastara.pl – nie dla randkowego ale np. dla serwisu z używanymi komórkami

uważaj na slang, sprawdzaj znaczenie

http://www.netmark.pl/index.php – domeny

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.