Optymalizacja strony www polega na takim projektowaniu stron www aby były zarówno przyjazne i przydatne dla uzytkownika jak i pozwalające na uzyskanie dobrych wyników w wyszukiwarkach. Bez tych działań strona nie pojawi się wysoko na stronie wyników wyszukiwania, a co za tym idzie nie będzie miała wielu odwiedzajacych.
Optymalizacji dokonuje się przez takie zbudowanie strony www aby roboty wyszukiwarek mogły się po niej bez przeszkód poruszać, a jednocześnie by nie odwiedzały elementów strony, których nie muszą odwiedzać.
Optymalizacja kodu strony
- sprawdzenie kodu strony pod względem poprawności
- zablokowanie miejsc do których robot wyszukiwarki nie ma dostępu. Najczęściej blokuje się panel administracyjny, katalogi ze skryptami itp. Można to zrobić przez plik robots.txt
- zastosowanie przekierowań tak aby robot wyszukiwarki widział daną stronę tylko pod jednym adresem
Optymalizacja treści
Roboty sieciowe odczytują strony www w formie tekstowej. Wyszukiwarki coraz lepiej odczytują elementy innego rodzaju jak animacje flashowe, obrazki, wideo, niemniej jednak tekst jest nadal podstawą. Dlatego ważne jest aby dobrze zoptymalizowana strona posiadała tekst. Tekst nie może być ukryty dla użytkownika ani inny dla użytkownika i inny dla wyszukiwarek gdyż tego rodzaju metody są już coraz lepiej wykrywane przez roboty wyszukiwarki.
Nagłówek strony mówiący o czym jest dana strona powinien być zawarty w znaczniku <h1> i znacznik ten powinien pojawić się na stronie www tylko jeden raz.
Optymalizacja linków
Roboty wyszukiwarki poruszają się po stronie po linkach wewnętrznych łączących podstrony miedzy sobą. Dlatego linki powinny być tak zopytmalizowane aby roboty bez przeszkód mogły dotrzeć do każdej części strony.
- linki w postaci tekstowej – treść linku tzw. anchor tekst musi odzwierciedlać zawartość strony do której prowadzi. Menu w formie obrazkowej lub w technologii flash utrudnia robotom wyszukiwarki odczytywanie strony i linków
- do każdej podstrony serwisu powinien prowadzić przynajmniej jeden link tekstowy z dowolnego miejsca na stronie
- linki nie powinny prowadzić do stron pustych
Optymalizacja słów kluczowych
Trzeba zadać sobie pytanie na jakie słowa kluczowe internauci będą wyszukiwać daną stronę i takie słowa powinny być zawarte w tytule i w treści strony. Ważne jest też aby wybrać takie słowa kluczowe które mogą wpisać do wyszukiwarki odwiedzający stronę ale też takie, które przyciągną odpowiednich ludzi czyli klientów. Np. potencjalny klient nie będzie wpisywał do wyszukiwarki nazwy produktu jeśli go nie zna lecz raczej korzyść jaką może uzyskać z zakupu.
- tytuł strony w znaczniku <title> powinien być inny dla każdej podstrony, niezbyt długi, zawierać wyrażenia związane z treścią strony. Nie powinien zawierać wyrażeń ogólnikowych np. witaj na stronie.
- tekst powinien być przystępny w czytaniu dla zwykłego użytkownika. Słowo kluczowe powinno przynajmniej raz pojawić się w treści strony.