W Mieście Szkoleń Paweł Krzyworączka przeprowadzić Wbinar jest na temat jak znaleźć pomysł na biznes. Był to webinar nie tyle na temat szukania niszy, lecz raczej właściwego spojrzenia na ebiznes jak na każdy inny biznes tylko że w sieci.
Czym jest ebiznes?
- pomoc, zaspokajanie potrzeb innych ludzi
- ebiznes to też biznes tylko w sieci – obowiązują tu te same zasady, trzeba znać rynek, inwestować, zaangażować się
- Te same zasady, nakłady środków i pracy
- podobny czas realizacji – nie nastawiaj sie że w miesiąc zarobisz kasę. Rozwija się długimi miesiącami a nawet lata. W internecie szybko się zmienia i nie warto wchodzić w biznesy, które zadziałają po długim czasie np. po 2-3 latach. Nie wchodźcie w takie biznesy bo za szybko się wszystko zmienia. Musi to być biznes, który się po roku zwraca. Biznesy mają być szybkie w realizacji i szybko zwracające się.
- Trudności są podobne – problemy ludzkie
- Podstawą jest strategia
na czym można zarobic?
- E-handel – TAKsklepy, aukcje, zakupy grupowe, porównywarki cen – większość produktów łatwo przedstawić w sieci (filmy, wideo, prezentacje jak dany produkt wygląda, jak się go używa), – kluczem do sprzedaży jest perfekcyjne przedstawienie produktu. Pokazanie z człowiekiem, który używa.
- specjalizuj się – nie zakładaj sklepu ogólnego, nie iść w ogól, specjalizuj się, np. nie zegarki lecz zegarki podwodne. Lepiej działać, popełniać błędów ale robić coś. Porównywarka cen produktów specjalistycznych z jednej niszy. Ebiznes to jest walka nie na ceny lecz na percepcje – to co jest w głowie klienta. Dlatego nie wejdziesz pomiędzy starych graczy. Dlatego trzeba zrobić to samo lecz specjalistyczne. Nie grupon lecz zakupy grupowe ale specjalistyczne.
- E-suługi – oferia, otoWakacje – np. kreator stron internetowych, musi być nisza która potrzebuje tej usługi
- Portale – NIE Onet, WP – nie wchodź w duży portal, nie uda się, duża inwestycja i ryzyko jest duże
- Web 2.0 – NIEFacebook, Goldenline, Profeo, fora, blogi – specjalizacja, tylko społecznościówka wyspecjalizowana. Takie serwisy są praktycznie nie do okreslenia. Nie wiadomo czy się udadzą, gdyż nie wiadomo czy ludziom się to spodoba, czy dla ludzi będzie to wygodne. Czasami się takie serwisy udają. Może udać się serwis specjalistyczny.
- czy można zarabiać na blogach? – nie można zarobić średniej krajowej. Tylko jednostki zarabiają na blogowaniu. Z prowadzenia bloga i z reklam na blogu nie zarobisz. Ile jesteś w stanie ściągnąć odwiedzin na blogu, tylko mały procent klika i jeszcze mniejszy procent kupi.
- Pośrednictwo (pp, mlm)
- Usługi TAK (głownie dla e-binzesu) – tworzenie stron www, tworzenie fp na FB, tworzenie grafiki, opieka nad firmami. Teoretycznie jest olbrzymia konkurencja ale w ciągu roku można wejść w świetną pozycję ze zleceń.
- E-learning (ekademia, miastoszkolen, interkursy) – stworzenie platformy elearningowej. Zaawansowany pomysł na biznes.
- Wortale (wyspecjalizowane portale, serwisy) – duży problem z grupą docelową, zarabiają na reklamie ale można zarobić lub nie.
- Szkolenia i webinary TAK – ty jako trener. Spytać ludzi jaką chcą mieć tematykę, jaką formę. Nie zachłystuj sie że każdy trener to bogacz. Nie jest to bardzo łatwa kasa. Ciężka praca a pieniądze wcale nie tak duże.
- Ebooki, video-tutoriale – produkty elektroniczne. Ebooki – nie prawda że można bardzo zarobić. Jest niewiele nisz.
Case studies
- Foto4u.pl – online zamawiasz odbitki zdjęć, mają masy punktów odbioru w Polsce w sklepach. Dogadali się ze sklepami i można tam odebrać odbitki.
- Alma24.pl – ludzie płacą za zakupy spożywcze przez Internet. Musisz mieć magazyn. Nie może to być tylko biznes internetowcy – wymaga magazynów, ludzi, samochody.
- Sprzedajemy.pl – wystawianie towarów na sprzedaż, rzeczy których nie potrzebujemy. Kupujeto.pl – podobny serwis.
- Gry online np. gry dla dzieci
- zaplecze pozycjonerskie, TuWykonasz.pl – samo pozycjonowanie to świetny biznes. Mało inwestycji, prosty biznes – budowa dużej ilości serwisów – musisz być ekspertem od SEO.
- ZloteMysli.pl – dobry pomysł ale specjalizuj się, książki ebooki ale specjalistyczne
- Pitagoras.pl – testy na inteligencję
- Tradoro.pl – sklepy internetowe online, dzierżawisz sklepy. Zapotrzebowanie jest wielkie. Wymaga dużych inwestycji i wielu ludzi.
- Linkolo.pl – pośrednictow w wymianie linków
- MiastoSzkolen.pl, Ekademia.pl
- Morele.net – sklep komputerowy
Zawsze buduj markę
- marka na imieniu i nazwisku
- unikalna domena
- markę zawsze warto budować
Strategia
- Zatrudniasz eksperta – zapłacisz grosze w stosunku do tego co zaoszczędzisz. Dowiesz sie czy jest odpowiednia grupa docelowa.
- Ebiznesplan – analizujesz czas pracy, tworzysz plan emarketingowy
- Tworzysz podwaliny marki’- nazwa, domena, plan budowy marki – wyróżniająca się domena
- Budujesz zespół – szukasz podwykonawców, partnerów. Szukaj osób z polecenia. Etyczna.pl
- Budujesz serwisy – uszyte na miarę. Ważne jest usability i funkcje sprzedażowe. Zainwestuj w prestashop. Wejdź na monstertemplete – szablony.
- Szykujesz strategię DOK – doskonałej obsługi klienta. Obsługa klienta jest najważniejsza.
- Testujesz kanały emarketingowe – skupiasz się na tych któe przynoszą korzyści. Musisz dobrać kanały marketingu dla siebie. Dla jednych dany kanał jest dobry a dla innych nie. Jeśli jesteś webmasterem – tworzysz darmowe poradniki, obsługujesz klientów. Testujesz, nierentowne zostawiasz i skupiasz się na tych które są rentowne.
- Testujesz skuteczność serwisów
- Wprowadzasz kolejne techniki i testujesz
- Dążysz do dominacji w niszy a gdy już zdominujesz bierzesz następna niszę.
Biznes plan
Analizujemy sklep z prezerwatywami. Analizujemy czas pracy. Nie bierzemy pod uwagę kosztów. Bierzemy pod uwagę czas przcy. Ponieważ interesuje nas czy to ma szanse na sukces czy nie.
Pytania i odpowiedzi
- dlaczego prestashop – jest łatwo o pomoc, dużo dodatków, łatwo modyfikować. Jeśli będziesz chciał zmienić skrypt autorski to będzie problem, bo programiści będą chcieli robić od nowa. Dlatego lepiej korzystać z gotowych skryptów i je przerabiać
- co będzie jeśli zniknie google – nic się nie stanie gdyż działają podobne mechanizmy. Sposoby na pozycjonownie będą podobne. Jeśli google podupadnie, np. na rzecz Facebooka, to czekają nas ciężkie czasy. Ecommerce będzie miał problemy bo pozycjonowanie oparte jest na google.
- aby zbudować sobie pozycję eksperta trzeba część wiedzy oddać za darmo – ludzie widzą że coś umiemy. Wtedy ludzie kupują. Jeśli nie zarabiasz na wiedzy to wtedy lepiej za darmo przekazywać całą wiedzę. Np. ktoś sprzedaje zegarki i może za darmo dać wiedzę jak naprawiać, czyścić zegarki. Lubimy kupować od specjalistów.