Odbył się ciekawy webinar Pawła Krzyworączki na temat 22 praw marketingu, na podstawie ksiązki A.Ries 22 Prawa Marketingu.
Poniżej moje notatki z tego webinaru:
A. Ries 22 Prawa Marketingu
Co osiągamy dzięki marketingowi?
- wprowadzamy nowe produkty
- wchodzimy w nowe rynki –
- różnicujemy produkty usługi
- ożywiamy produkty
- rezygnujemy z niektórych produktów
- reagujemy na spadki sprzedaży – możemy stałych klientów (z listy adresowej) możemy błyskawicznie poinformować o promocji
- reagujemy na konkurencję
- wzmacniamy renomę firmy i jej obecność w świadomości klientów
22 Prawa marketingu
Te prawa dotyczą nie tylko dużych firm. Działają w każdym biznesie też w mikro firmie.
- Prawo Pierwszeństwa
- „Lepiej być pierwszym niż lepszym” – w umyśle klienta. Lepiej żeby pomyślał o naszej firmie niż o firmie, która ma lepszy produkt ale nie jest pierwsza.
- Pozycjonowanie oznacza tworzenie marki, produktu, osoby – wykazywanie korzystnych cech danego produktu, dzięki czemu jest postrzegany przez klientów jako lepszy i wyróżniający się spośród oferowanych przez firmy konkurencyjne.
- W każdej branży już ktoś jest. Co robić? Jeśli nie możesz być pierwszy w tej kategorii, wyróżnij się i stwórz inną kategorię.
- Nie zawsze ten kto jest pierwszy na rynku nie zawsze jest pierwszy w umysłach klientów.
- Łatwiej jest przekonać klientów aby pomyśleli o nas. Pewne produkty kojarzą się z określoną marką. Nie dlatego że ta marka jest lepsza. Ludzie pamiętają daną markę. Ludzie postrzegają pierwszy wyrób jaki przychodzi im na myśl jako lepszy.
- Wskazówka: nie próbuj wygryzać lidera – być taki jak on i lepszy – bądź inny, nie rób kopii. Twórz kategorie w których jesteś pierwszy.
- zaakceptuj to prawo i wykorzystaj – stań się inny. Twórz swoją kategorię.
- Czy będąc drugim masz szanse? Są inne prawa.
- Prawo Kategorii – Nie jest to takie trudne jak się wydaje
- kiedy wprowadzasz nowy produkt wyszukaj kategorię w której jesteś pierwszy
- promuj swoją kategorię bo nie masz konkurencji
- „zapomnij o marce myśl kategoriami”
- Wskazówka – np. nie twórz kopii Allegro, ale stwórz serwis aukcyjny w jakiejś niszy np. szafa.pl. Nie twórz drugiego Grupona lecz serwis tego typu lecz niszowy np. towar jednego typu.
- Jeśli jakieś szkolenie już jest opracuj coś innego niszowego. Np. nie szkolenie z GoogleAdwords lecz z testowania GA, promowania za granicą.
- współpracować z ludźmi z danej branży i dogadaj się aby cię promowali i z dnia na dzień staniesz się ekspertem w danej branży
- Pierwszeństwo myśli– pierwszym osobistym komputerem na świecie był Altair
- nie zawsze pierwszy będzie miał pierwszeństwo myśli
- „Jeśli marketing to walka na percepcję a nie wyroby to myśl wygrywa” – przekonanie ludzi to nie jest kwestia wydatków na marketing. Myśli klientów jest najtrudniej zmienić.
- wypracuj łatwą, przystępna i prostą do zapamiętania nazwę produktu np. Apple
- Jeśli widzisz jakąś niszę w której ktoś jest ale nie wrył się w umysły klientów, możesz spróbować wygrać z nim w walce na pierwszeństwo myśli
- Prawo Percepcji– Nie ma żadnej obiektywnej rzeczywistości. Nie ma żandych faktów. Nie ma żadnych najlepszych wyróbów.
- nie znaczy to że masz się nie starać ale najlepszy produkt nie wystarcza
- zmiana percepcji jest bardzo trudna
- PK opowiada o imprezie rodzinnej. Znajomy chciał założyć taką samą domenę jak ktoś inny tylko com.pl. PK próbował go przekonać i zraził go do siebie. Percepcji ludzi nie można zmienić.
- Nie próbuj zmienić percepcji ludzi – skup się na innych elementach
- pamiętaj o negatywnych skojarzeniach np. polski samochód, rumuński bank
- Prawo Koncentracji– firma może osiągnąć niewiarygodne powodzenie jeśli potrafi zawładnąć jakimś wyrazem w świadomości potencjalnych klientów.
- nawet wśród małych firm pojawiają się takie które mogą zawładnąć wyrazem np. bezpieczeństwo kojarzy się z Volvo, edytor tekstu – Word, tablet – iPad, wyszukiwarka – Google, serwis społecznościowy – Facebook.
- np. jesteś doradcą od emarketingu skoncentruj się na czymś wąskim – np. doradca od pozycjonowania
- pomyśl o wyrazach którymi w Polsce jeszcze nikt nie zawładnął
- obserwuj Zachód – są przed nami o kilka lat, zapisz sie na listy adresowe marketerów zachodnich
- Prawo Wyłączności – jeśli w świadomości potencjalnego klienta jakiś wyraz lub pojęcie kojarzy się z konkurentem, to próby przejęcia tego wyrazu skazane jest na niepowodzenie.
- Prawo drabiny– dla firm które są na 2 lub 3 miejscu
- im wyżej jesteś na drabinie tym szybciej klient kupi
- psychologowie twierdzą że jest najwyżej 7 szczebli – menu nawigacyjne na stronie www nie powinno mieć więcej elementów niż 7
- uwzględnij realia twojego szczebla – przeciwieństwo twojego rywala, odróżnij się od rywala
- Prawo dwóch– po pewnym czasie zostaje tylko dwóch
- zostaje 2 dominujących graczy – jest miejsce dla wicelidera
- ludzie wierzą że skoro ktoś jest liderem to jest lepszy
- odróżnij się od lidera
- Prawo przeciwieństwa – nie walcz z liderem, próbuj być inny, przedstawiaj się jako alternatywę.
- Prawo podziału – specjalizacja marki jest kluczem.
- kategorie nie łaczą się lecz dzielą – np. komputery dzielą sie na stacjonarne i laptopy
- wiele firm wprowadzając nowy produkt nie wprowadza go pod tą samą marką, lecz pod nową marką. Lepiej 2 osobne marki niż jedna wspólna.
- nie twórz sklepu ze wszystkim w danej branży. Buduj osobne marki.
- Prawo perspektywy – skutki długookresowe są przeciwieństwem długookresowych. Działania długookresowe są nasgtawione na zyski w długim okresie czasu.
- Prawo rozszerzania asortymentu – specjalizuj się i nie rozszerzaj asortyment. Jeśli chcesz rozszerzyć twórz nowe marki.
- Prawo rezygnacji– zrezygnować można z 3 rzeczy – asortymenty, upatrzonego rynku i ciągłej sprzedaży
- rezygnacja z asortymentu – specjalizacja
- rezygnacja z rynku – zawężenie koncentracja, precyzyjniejsza grupa docelowa
- rezygnacja z ciągłej zmiany – dążenie do dominacji w danej niszy
- Prawo właściwości
- Prawo szczerości– przyznanie się do tego że ma się problem, jest sprzeczne z naturą ludzką i sprzeczne z naturą korporacji
- otwartość rozbraja i usypia czujność
- lepiej najpierw przyznać się do winy, braku, wady, a później to przyznanie sie obrócić w zaletę w sukces (jesteśmy drudzy na rynku dlatego staramy się bardziej, nasza pasta nie jest smaczna ale wybiela zęby, )
- Prawo jednego rozwiązania, Prawo nieprzewidywalności
- Prawo sukcesu – zadowolenie z siebie jest wrogiem skutecznego marketingu
- Prawo niepowodzenia, prawo przesady
- Prawo trendu – chwilowa moda to fala na oceanie a trend to przypływ. Nie warto naśladować chwilowej mody lecz obserwować trendy
- Prawo zasobów – marketing wymaga środków