Efektywne zarządzanie czasem


Kolejna garść sposobów na skuteczne zarządzanie czasem, tak aby pracować efektywnie i nie tracić czasu na niepotrzebne rzeczy:

  1. zaplanuj co będziesz robić jutro – nie w głowie tylko zapisz to sobie na papierze lub w komputerze. Z własnego doświadczenia wiem, że nie zaplanowany dzień zostanie przemarnowany. Czasami mam wolny dzień i cieszę się, że na pewno dużo zrobię w tym dniu. Potem przerzucam się z jednej rzeczy na drugą i wieczorem znowu mam kaca moralnego że dzień przeszedł nie wykorzystany tak jak powinien być.
  2. wyznacz sobie 3 rzeczy które masz zrobić następnego dnia – są to ważne rzeczy, które muszą być zrobione. Listę tych rzeczy umieść w widocznym miejscu. Dodatkowo połóż obok rzeczy, które będą potrzebne do zrobienia tych rzeczy. Np. jak masz zapłacić rachunki – połóż obok fizycznie ten rachunek. Kiedy rachunek będzie leżał na stole trudno ci się będzie wymigać, że trzeba go szukać.
  3. upraszczaj sobie życie – usuń lub ogranicz w swoim życiu rzeczy, których wykonanie wymaga czasu. Chodzi o takie rzeczy, które zajmują czas a nie są niezbędne a dodatkowo ciążą ci nad głową. Jeśli chcesz coś mieć, zastanów się ile czasu ta rzecz będzie wymagała i czy naprawdę chcesz i możesz ten czas zużyć. Może się okazać że nie masz czasu na zajmowanie się tą rzeczą. Albo też czas poświęcony na zajmowanie się tą rzeczą nie jest wart kupowania tego. Generalnie nie warto brać sobie na głowę rzeczy, których nie możesz szybko skonsumować. Nie kupuj czasopism jeśli nie masz czasu ich czytać. Nie pożyczaj książek jeśli ktoś mówi, że są świetne i warto przeczytać. Zanim kupisz jakiś nowy gadżet zastanów się czy będzie ci się chciało czytać instrukcje obsługi i uczyć jak to działa.
  4. kontroluj oglądanie TV – oglądanie TV nie wymaga myślenia i powoduje że twój mózg przechodzi w stan spoczynku. Może być tak że twój mózg przyzwyczai się do tego stanu. Fajnie jest oglądać TV ale dobrze jest mieć to pod kontrolą. Nie jest dobrym pomysłem włączanie TV od rana żeby sobie brzęczał cały dzień. Niby nie wszystko rzeczywiście oglądasz ale jednak cie to rozprasza.
  5. planuj nic nie robienie – warto dać sobie czasem czas na nic nie robienie, leniuchowanie marnowanie czasu. Ale to też warto robić planowo – wyznaczyć sobie na to czas. W ten sposób nie będziesz się czuć winny/a że marnujesz czas i jednocześnie oderwiesz się od nawału czynności.
  6. zapisuj pomysły i naglące myśli – jeśli pracujesz i coś ci nagle przychodzi do głowy, lub przypominasz sobie coś, coś trzeba zrobić – zapisz to. Takie myśli, że coś trzeba kupić, gdzieś zadzwonić itd bardzo rozpraszają. Warto to zapisać aby zrobić kiedy przyjdzie na nie czas. W ten sposób te myśli nie będą cię rozpraszać i zaprzątać ci głowy.
  7. zaplanuj czynności nie wymagające myślenia na czas po jedzeniu – po jedzeniu organizm zabiera krew z głowy do żołądka i przeznacza siły na trawienie. Dlatego praca w tym czasie jest mało efektywna. Najlepiej zaplanuj sobie w tym czasie jakieś czynności nie wymagające koncentracji i myślenia.
  8. pamiętaj że każde nawet najmniejsze działanie prowadzi cie do obranego celu
  9. odpowiedz na pytanie „dlaczego” – wiesz że rzeczy trzeba zrobić ale aby się naprawdę dobrze zmotywować odpowiedz sobie na pytanie „dlaczego” to robisz. Przy każdym zadaniu na twojej liście rzeczy do zrobienia zapisz sobie „dlaczego to ma być zrobione”.
  10. kładź się spać wcześniej i wstawaj wcześniej – to podniesie twoją produktywność. Najlepiej na próbę rób tak przez jakiś czas i przekonasz się jak podniesie się twoja efektywność.
  11. zadbaj o zdrowie – pij więcej wody niegazowanej, ogranicz gotowe produkty, od czasu do  czasu weź kilka głębokich wdechów, poćwicz trochę, poruszaj się, zadbaj o to aby się dobrze wyspać.
  12. mierz czas – dobrym sposobem jest spisanie zadań i wyznaczenie na każde określonej ilości czasu. Ustaw sobie timer, który będzie odmierzał czas na wykonanie tego zadania. Gdy skończysz zrób sobie przerwę a potem zabierz się do następnego zadania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *