Domena – jest to adres pod którym twoja strona lub blog będzie widoczna w sieci np. http://www.twojastrona.pl.
Nie musisz wykupować domeny od razu. Ze względu na pozycjonowanie strony warto bardzo dobrze zastanowić się nad wyborem domeny. Będzie to twoja wizytówka, twój adres sieciowy, który podasz znajomym, wpiszesz na wizytówkach lub papierze firmowym. To nie jest coś co się zmienia co chwila. Dlatego wybór domeny musi być dokładnie przemyślany.
Gdy wykupisz hosting dostajesz od razu adres swojej strony czyli adres serwera wirtualnego, który tworzy twój identyfikator i adres serwera. Np. może to być http://www.twojid.nazwaserwera.pl
Tymczasowo twoja nowa strona www lub blog będzie widoczny w sieci pod tą nazwą. Niestety obecnie adresy te są mało przyjazne i trudne do zapamiętania. Dlatego musisz zrejestrowac własną domenę.
Wybór domeny do ważna sprawa, gdyż wybiera się ją minimum na rok. Poza tym jest to twoja wizytówka – adres, który się wpisuje na wizytówkach, na papierze firmowym, podaje znajomym, itp.
Nazwa domeny powinna być łatwa do zapamiętania, wpadająca w ucho, najlepiej raczej krótka – taka, którą łatwo komuś podać przez telefon i wiadomo, że ten ktoś sobie dobrze zapisze i się nie pomyli.
parę zasad wybierania nazw domen:
- Najlepsze są domeny z końcówką .pl.
- Bez polskich liter – można zarejestrować domenę z polskimi literami, lecz niektóre przeglądarki mogą jej poprawnie nie odczytać. Poza tym ludzie są przyzwyczajeni do domen bez polskich znaków i będą się mylić przy wpisywaniu. Jeśli chcemy, żeby naszą stronę oglądali obcokrajowcy to oni po prostu nie mają polskich znaków zainstalowanych na komputerze i nie mogą ich łatwo wpisać.
- nie może to być bardzo ogólnikowe lub pospolite słowo – np. pospolite słowo kluczowe jak buty nie jest dobre, gdyż gdy ktoś wpisze słowo buty w wyszukiwarce to wyskoczą mu miliony wyników. Poza tym wypozycjonowanie strony na takie słowo jest praktycznie nie możliwe.
- nazwa powinna od razu coś mówić odwiedzającemu stronę
- dla strony sprzedażowej lub squeeze page – wyrażenie 2-3 wyrazowe coś znaczące, nie powinny być to bardzo pospolite słowa kluczowe, powinna podkreślać korzyści płynące z zakupu danego produktu
- firma budująca markę w sieci – nazwa firmy, unikalna nazwa (nie słowa pospolite) – jeśli nazwa firmy to pospolite słowo lub taka domena jest wykupiona, warto dodać do nazwy drugie słowo lub wymyślić coś bardzo orginalengo
- blog dla eksperta – imię i nazwisko nawet jeśli jest długie
- blog tematyczny – 2-3 słowa związane z tematyką, dobrze jest wybrać dobre słowa kluczowe
- aliteracja lub rym – świetny pomysł na domenę – łatwa do zapamiętania
Napewno chcesz wiedzieć ile to kosztuje. Domenę wykupuje się na rok. Ceny są różne – od 50 do 100zł rocznie. Najtańsze sa domeny regionalne np. z końcówką waw.pl. Natomiast jakbardziej zalecane są domeny z końcówką .pl.
Jest wiele firm oferujących domeny często za 0zł. Ważne jest aby dokładnie przeczytać warunki oferowane – szczególnie przy ofertach za 0zł, gdyż może się okazać, że domeny nie można przenieść a jej przedłużenie kosztuje drogo. Lepiej zapłacić na początku kilkanaście zł.
Obejrzyj wideo na temat rejestracji domeny:
http://kurs.malgorzata-jasklowska.pl/jak-zalozyc-domene-dla-twojej-strony-www/
Jeśli chcesz wykupić domenę w innej firmie niż ta gdzie masz serwer wirtualny przeczytaj o tym więcej na moim blogu.