Co jeść w czasie menopauzy?

Po 40 mamy większe skłonności do przybierania na wadze – mniej się ruszamy, jesteśmy mniej aktywne. Co zrobić żeby zachować szczupła sylwetkę, zredukować objawy menopauzy i zredukować ryzyko chorób występujących po menopauzie.

  • ryby – warto jeść ryby przynajmniej 2 porcje w tygodniu. Najlepsze są ryby tłuste zawierające zdrowe tłuszcze jak łosoś lub pstrąg. Badania wykazują, że tłuszcz zawarty w rybach obniża ryzyko zachorowania na raka piersi. Jeśli jesteś podenerwowana, masz stresującą pracę, warto włączyć tłuste ryby do jadłospisu. Według badań tłuszcz zawarty w rybach zmniejsza stres, podenerwowanie i sprawia że bardziej akceptujesz rzeczywistość i jesteś bardziej pogodna.
  • schudnij – najnowsze badania wykazują, że kobiety z nadwagą, które schudły, mają mniejsze nasilenie uderzeń gorąca. Ponadto zrzucenie zbędnych kilogramów obniża ryzyko zachorowania na serce lub raka piersi.
  • potrzebujesz więcej wapnia – po 50 wzrasta zapotrzebowanie na wapń z 1000 mg dziennie do 1200 mg. Ponadto przy mniejszym poziome estrogenu kości absorbują mniej wapnia. W tym przypadku zdania są podzielone. Jedni twierdzą że powinno się pić mleko i jeść więcej produktów mlecznych. Z kolei produkty mleczne nie są zdrowe dla organizmu człowieka. Dlatego ważne jest przyjmowanie suplementów wapionwych.
  • zwalczaj wzdęcia – wiele kobiet w okresie menopauzy cierpi na wzdęcia. Przyczyny tego nie są znane. Dlatego ważne jest aby ograniczyć jedzenie soli i przetworzonego jedzenia. Nie ograniczaj pełnego zboża, warzyw i owoców bogatych w błonnik.
  • unikaj alkoholu – czerwone wino jest korzystne dla zdrowia, obniża ryzyko zachorowania na serce. Jednak u kobiet w czasie menopauzy alkohol przynosi szkody, które niweczą korzyści. Ponadto alkohol zwiększa uderzenia gorąca. Dlatego jeśli masz chęć na drinka rozcieńcz go wodą, wybieraj piwo bezalkoholowe. Zamiast dobroczynnego czerwonego wina można przyjmować preparaty zawierające resweratrol.
  • soja – zawiera roślinny estrogen. Badania nie potwierdziły żeby taki estrogen zwiększał ryzyko zachorowania na raka piersi. Produkty i suplementy sojowe jak mleko sojowe, tofu, miso przynoszą ulgę w uderzeniach gorąca. Kobiety w Japonni, gdzie je się dużo soi, są mniej narażone na raka piersi.
  • zimne ziołowe napoje – przyzwyczailiśmy się do zaczynania dnia od gorącej kawy lub herbaty. Natomiast gorące napoje, jak również kofeina zawarta w kawie i herbacie mogą wywoływacz uderzenia gorąca. Spróbuj chłodnych napojów, najlepiej ziołowych lub zielonych herbat.
  • dieta – badania wykazały, że kobiety po menopauzie, które stosowały dietę niskotluszczową, bogatą w węglowodany w warzywach, owocach i ziarnie, mają mniejszą tendencje do wracania do poprzeniej wagi niż te, które jadły więcej tłuszczu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *