Step fitness

Step jest formą aerobiku czyli ćwiczeń fitness, gdzie ćwiczy się przy uzyciu platformy, na którą wchodzimy i schodzimy przy wtórze dynamicznej muzyki. Trening polega na wchodzeniu na step przy pomocy odpowiedniej techniki choreograficznej, które można się nauczyć w ciągu 30 minut. Ćwiczenia mają rózny stopień intensywności. Zmieniając wysokość stepu mozna zwiększać intensywność treningu.

Step powstał w Stanach w latach 50-tych, później wszedł do amerykańskich sal gimnastycznych,  zaś w Polsce spopularyzował się w latach 90-tych ubiegłego wieku.

Trening przy użyciu platformy redukuje tkankę tłuszczowa, odchudza i wzmacnia dolne partie ciała. Zajęcia znacznie zwiększają ogólną wydolność organizmu. Trening step wpływa dobrze na układ krwionośny. Dzięki zaangażowaniu błędnika ćwiczenia dobrze wpływają na koordynację ruchową.

Trening na stepie można różnicować pod względem intensywności przez podwyższenie stepu, wprowadzenie dodatkowych ruchów ramionami, zwieszenia tempa muzyki, dodanie hantli i ciężarków. Na zajęciach ważna jest odpowiednia technika wchodzenia i schodzenia ze stepu aby nie obciążać stawów kolanowych i ścięgien.  Ważne jest też aby równomiernie obciążać prawą i lewą stronę ciała.

Trening stepu zaczyna się rozgrzewką. Następnie wprowadza się choreografie i kroki bazowe, stopniowo utrudniając je.  Ostatnie 5-10 minut zajęć pozwala wyciszyć organizm. Ćwiczenia oddechowe przeplatane są z ćwiczeniami rozciągającymi.

Step jest świetnym rozwiązaniem dla osób kreatywnych, które mogą wymyślać własne układy choreograficzne.

Trening step jest silnym treningiem wydolnościowym, oprócz wzmacniania mięśni dolnych partii ciała. Dlatego osoby, które do tej pory się nie ruszały i przychodzą pierwszy raz, mogą mieć zadyszkę.

Jakie są wady ćwiczeń na stepie?

  1. nuda – prowadzący zajęcia mają trudne zadanie. Jeśli prowadzą zbyt proste i banalne  ruchy zajęcia stają się nudne. Z kolei gdy wprowadzą bardziej skomplikowaną choreografię to początkujący mogą się zniechęcić gdyż na początku nie nadążają.
  2. zbytnie wyrzeźbienie mięśni – ćwiczenia na stepie, prócz tego że spalają kalorie, to mocno rozbudowują mięśnie. Natomiast niektóre osoby, szczególnie panie, chcą tylko schudnąć a nie chcą uzyskać umięśnionych ud.

Step można sobie kupić i ćwiczyć samemu w domu. Super sprawa dla ludzi kreatywnych, którzy sami wymyślą sobie choreografie. Dla niektórych osób ćwiczenia na rowerkach treningowych i tego typu urządzeniach mogą wydawać się nudne i monotonne. Z kolei step daje możliwość bycia bardziej kreatywnym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *